کاوش موضوع مشتری مداری
صفحه اصلی
مشتری مداری
خدمات مشتری یا امور مشتریان تدارکهایی برای ارائهٔ خدمات به مشتریان، پیش، در حین و پس از عرضه و فروش به آنهاست. به عقیدهٔ اِفرِیم توربان (به انگلیسی: Efraim Turban) (۲۰۰۲)، خدمات مشتری مجموعهای از فعالیتهاست که برای ارتقای رضایت مشتری -که احساس مطابقت محصول یا خدمت عرضه شده با انتظارات اوست- طراحی شدهاند.
به نوعی خدمات مشتری، مجموعه اقدامات و فعالیتهایی هستند که یک سازمان برای ارائه و پشتیبانی از مشتریان خود انجام میدهد تا تجربه مشتریان را بهبود بخشیده و رضایت آنها را افزایش دهد.
از اصلیترین نکات خدمات به مشتریان آگاهی از خواسته مشتری و آگاهی از انتظارات مشتری نسبت به خواستهاست. این نکته بسیار حیاتی است. فرض کنید یک مشتری برای خرید یک دستگاه یخچال وارد فروشگاهی میشود. ابتدا فروشنده متبحر از نگاه و وارسی مشتری از انواع یخچالها میفهمد که دامنه درخواست مشتری چقدر است. حال فروشنده است که وارد محدوده فکری مشتری میشود و بر تصمیمگیری مشتری اثر میگذارد. انتظارات مشتری را میپرسد و بعد موارد مناسب برای مشتری را معرفی میکند.... بیشتر در ویکی پدیا